Vitamine C

Vitamine C (bioflavonoïden complex) is een enorm belangrijke vitamine dat een rol speelt bij vrijwel alle ziektebeelden. Vitamine C zou dan ook deel moeten uitmaken van ieder therapeutisch programma. Vrijwel alle diersoorten kunnen zelf vitamine C produceren. De geproduceerde hoeveelheden zijn al snel enkele tientallen milligrammen per kilogram lichaamsgewicht per dag. Wanneer een dier onder stress staat kan dat zelfs oplopen tot zo’n 200-300 mg per kg lichaamsgewicht per dag. Het is niet raar om te veronderstellen dat wanneer de mens het vermogen om zelf vitamine C te produceren niet verloren zou hebben, onze eigen productie in dezelfde orde van grootte zou liggen. Dit zou de dagelijkse behoefte voor een gezond persoon op tenminste enkele grammen brengen.

Ondersteunende werking van vitamine C bij de volgende aandoeningen:
Vitamine C speelt bij vrijwel alle ziektebeelden een rol, de volgende opsomming is daarom niet volledig:
  • Allergieën: OPC's remmen de aanmaak van histamine, meer nog dan vitamine C. OPC's kunnen de klachten bij een groot aantal allergieën verminderen. OPC's en vitamine C hebben een wederzijdse beschermende en stimulerende werking. De combinatie van deze ingrediënten bieden weerstandsverhoging tegen virussen en allergieën. Eveneens worden schadelijke radicalen onwerkzaam gemaakt.
  • Anemie (bloedarmoede): vitamine C zorgt onder meer voor ijzerresorptie, ijzertransport en vorming van hemoglobine, een gebrek aan vitamine C kan ijzergebreksanemie veroorzaken.
  • Angina pectoris (hartkramp): vitamine C vermindert de kans op een hartinfarct en op angina pectoris met fatale afloop. Dagelijks een hoge dosis vitamine C beschermt tegen hartziekten. Een studie waarbij 9 verschillende onderzoeken werden beoordeeld, laat zien dat een suppletie van meer dan 700 mg vitamine C de kans op een coronaire hartziekte zoals een hartinfarct en angina pectoris verkleint.
  • Angst: vitamine C kan effectief angst verminderen, vitamine C heeft positieve effecten op het gemoed. 
  • Griep
  • Hart- en vaatziekten
  • Immuunsysteem: vitamine C activeert het afweersysteem, vult de antioxidanten aan in het lichaam en versnelt herstel na ziekte. De beste vormen van vitamine C zijn de zogenaamde "ontzuurde" vormen van vitamine C. Dit zijn de mineraalascorbaten, die milder zijn voor de maagwand en beter worden opgenomen. Onderzoeken naar de farmacologische werking van mineraalascorbaten hebben aangetoond dat de resorptie tweemaal zo snel verloopt vergeleken bij toediening van vitamine C in de vorm van ascorbinezuur.
  • Jicht
  • Metabool syndroom
  • Neuralgie: patiënten met neuralgie hebben lagere vitamine C-spiegels in hun bloed dan gezonde mensen. vitamine C heeft effect op de pijnbeleving.
  • Stress
  • Verkoudheid
  • Veroudering: de huid is ons grootste orgaan, met een oppervlakte van 1,5 à 2 m² bij volwassenen. Het is een lichtgevoelig orgaan waar onder invloed van (zon)licht en zuurstof uit de lucht vrije zuurstofradicalen worden gegenereerd. Huidcellen kunnen door gevormde lipidenperoxiden schade oplopen, die zich uiterlijk manifesteren als rimpels. Uit onderzoek blijkt dat bepaalde voedingsstoffen de huid bescherming kunnen bieden tegen deze vorm van veroudering. Een van deze voedingsstoffen is vitamine C, naast onder meer vitamine A, calcium, magnesium, ijzer en zink.
  • Vocht vasthouden (oedeem)
  • Voedselallergie
  • Ziekte van Addison: vitamine C is één van de belangrijkste voedingstoffen voor de bijnieren. De hoogste concentratie vitamine C is te vinden in de ogen, hersenen en bijnieren. De productie van bijnierhormonen zijn voor een groot deel afhankelijk van een voldoende aanvoer van vitamine C. Te weinig aanvoer van vitamine C doet de uitscheiding van deze hormonen verminderen, waardoor de behoefte aan vitamine C verder toeneemt.
  • Ziekte van Alzheimer: vitamine C verkleint mogelijk de kans op aandoeningen van het zenuwweefsel en gedragsveranderingen die gerelateerd zijn aan de ziekte van Alzheimer. Vitamine C is in staat vrije radicalen weg te vangen.

Dosering:
  • De doseringsadviezen die gegeven worden variëren tussen 60 mg en 18.000 mg per dag voor gezonde personen. Bij ziekte en stress kunnen de doseringsadviezen nog verder oplopen.
  • Vrijwel alle diersoorten kunnen zelf vitamine C produceren. De geproduceerde hoeveelheden zijn al snel enkele tientallen milligrammen per kilogram lichaamsgewicht per dag. Wanneer een dier onder stress staat kan dat zelfs oplopen tot zo’n 200-300 mg per kg lichaamsgewicht per dag. Het is niet raar om te veronderstellen dat wanneer de mens het vermogen om zelf vitamine C te produceren niet verloren zou hebben, onze eigen productie in dezelfde orde van grootte zou liggen. Dit zou de dagelijkse behoefte voor een gezond persoon op tenminste enkele grammen brengen. 
  • Vaak wordt als bovenlimiet de zogenaamde ‘bowel tolerance’ aangehouden: de hoeveelheid vitamine C die net geen diarree veroorzaakt. Niet-opgenomen vitamine C verdwijnt namelijk naar de dikke darm, waar het water aantrekt en zo (osmotische) diarree veroorzaakt.
  • Het is belangrijk de vitamine C inname zo veel mogelijk over de dag te spreiden om een evenwichtige opname te krijgen. 3 gram over de dag verspreid is veel effectiever dan 1 x per dag 5 gram vitamine C.