Vermoeidheid (gebrek aan energie)

Voedingssupplementen die ondersteunend werken bij vermoeidheid:
Supplementen ontwikkeld om vermoeidheid te bestrijden
  • Acetyl-L-carnitine lage serumspiegels van ALC komen vaak voor bij chronisch vermoeide mensen. Wanneer er tijdelijk minder vermoeidheid ervaren wordt, zijn de ALC-spiegels ook hoger. Andere toepassingen van Acetyl-L-carnitine.
  • Astaxanthine gaat zowel mentale als lichamelijke vermoeidheid tegen, verbetert de stemming, motivatie, concentratie en helderheid van denken. Andere toepassingen van astaxanthine.
  • Co-enzym Q10 (ubiquinol) zorgt voor afname van vermoeidheid, daling van oxidatieve stress en verbetering van de mitochondriale energieproductie, verbetert uithoudingsvermogen en maximale kracht, gaat vermoeidheid tegen en beperkt (door inspanning veroorzaakte) spierschade. Geoxideerde Q10 wordt na orale inname grotendeels omgezet in ubiquinol, de voor het lichaam zeer belangrijke gereduceerde antioxidatieve vorm van Q10. Dit conversie-proces is niet nodig bij gebruik van een supplement met ubiquinol. Uit onderzoek is gebleken dat toediening van ubiquinol resulteert in hogere Q10-waarden in het bloedplasma. Andere toepassingen van co-enzym Q10.
  • Ginkgo biloba wordt gebruikt bij de behandeling van doorbloedingsstoornissen in de hersenen. Bij een minder goede doorbloeding van de hersenen treden een verscheidenheid van klachten op, waaronder vermoeidheid. Andere toepassingen van ginkgo biloba.
  • IJzerbisglycinaat de eerste symptomen bij ijzertekort zijn zwakte, moeheid en verlies van uithoudingsvermogen, op termijn kan anemie (bloedarmoede) optreden. Andere toepassingen van ijzer.
  • Kava-kavawortel heeft in lage dosis een andere werking dan in hoge dosis. In lage dosis wordt het waarnemingsvermogen verscherpt, men is alerter. Daarnaast wordt in lage dosis het geheugen, het spraakvermogen en het reactievermogen aangescherpt. Deze medicinale werkzaamheden worden in de fytotherapie aangewend om kava voor te schrijven bij verminderde energie. Andere toepassingen van kava.
  • Koreaanse ginseng verbetert de stresstolerantie en stressbestendigheid, is een algemeen fysische en psychische tonicum, werkt vitaliserend. Andere toepassingen van Koreaanse ginseng.
  • L-theanine beïnvloedt verschillende neurotransmitters in de hersenen (GABA, dopamine, serotonine, glutamaat). Vooral in combinatie met cafeïne zorgt theanine voor toename van mentale alertheid en focus, terwijl mentale vermoeidheid minder snel optreedt. Andere toepassingen van L-theanine.
  • Magnesium bisglycinaat speelt een rol bij de energieproductie, magnesiumtekort in het lichaam heeft een negatief effect op het energiemetabolisme. Andere toepassingen van magnesium.
  • Siberische ginseng (Russische ginseng) verbetert de stresstolerantie en stressbestendigheid, is een algemeen versterkend middel, werkt vitaliserend en stimulerend (vooral bij ouderen). Andere toepassingen van Siberische ginseng.
  • Ribose bevordert een toename van energie en algemeen welbevinden van respectievelijk 45% en 30%. Ribose verbetert zowel het energiepeil, slaap, mentale helderheid en vermindert pijn. Andere toepassingen van ribose.
  • Rhodiola vermindert symptomen zoals (emotionele) uitputting, vermoeidheid, geïrriteerdheid, spanningen, zorgen, rusteloosheid en minder kunnen genieten van het leven. Verbetert de werking van neurotransmitters door de enzymatische afbraak ervan tegen te gaan en te voorkomen dat lage spiegels ontstaan door overmatige (anti)stresshormonen. Rhodiola is een adaptogeen dat in staat is de hormonale reacties op stress te reguleren, waardoor vele lichamelijke ongemakken, waaronder verminderde weerstand, vermoeidheid, hart- en vaatziekten en depressiviteit voorkomen kunnen worden. Andere toepassingen van rhodiola.
  • Spirulina bevordert de algemene gezondheid, welzijn en conditie, geeft meer energie, ondersteunt de stofwisseling en verhoogt het prestatievermogen in sport, werk en studie. Andere toepassingen van spirulina.
  •  Vitamine B-complex (co-enzym) heeft een belangrijke functie in de energiestofwisseling, met name de omzetting van voedsel in energie. De samenwerking van de B-vitamines is zeer belangrijk omdat de individuele taken sterk van elkaar afhankelijk zijn. Ze hebben samen een versterkende (synergetische) werking. Andere toepassingen van vitamine B's.
Vermoeidheid (voorjaarsmoeheid, futloos, energiegebrek, gebrek aan vitaliteit, asthenie). Bijna iedereen heeft weleens een periode waarin hij/zij voortdurend moe is. De levenslust is verdwenen men heeft geen energie en is snel vermoeid. Die vermoeidheid begint al bij het opstaan. Men kan zich slecht concentreren en kan geen belangstelling voor andere mensen, hobby's,... opbrengen. Vaak is men ook zeer snel geïrriteerd. Ernstige vermoeidheid doet zich in allerlei vormen voor.

Oorzaken:

  1. De grootste oorzaak van vitaliteit tekort is de sterk verminderde voedingswaarde in ons eten ook in groenten en fruit. (fastfood is enkel maagvulling). zie tabel onderzoek voedingswaarden
  2. Lichamelijk-organische problemen in het kader van ziekten, bij verwonding of prestatiesport, maar ook psychische belastingen op het werk, gezin en in de vrije tijd (stress).
  3. Overconsumptie geraffineerde suikers.
De duur van de vermoeidheid verschilt enorm: een acute vermoeidheid als gevolg van een korte overbelasting is men snel te boven. Meestal is een korte pauze voldoende om te herstellen. Een aanslepende vermoeidheid kan diverse delen van lichaam en geest betreffen. Als een voortdurende overbelasting weken of maanden niet onderkend of genegeerd wordt, zijn de gevolgen ook niet van vandaag op morgen op te heffen. Stimulerende middelen helpen niet, integendeel: ze zullen alleen maar de ware omvang verbergen. In dit geval zijn middelen nodig die langdurig worden gebruikt en die de natuurlijke regeneratie stimuleren en ondersteunen.

Door vermoeidheid al dan niet chronisch zoekt men naar hersenstimulans (zoals cafeïne), het probleem met stimulansmiddelen is dat ze helpen op korte termijn maar op langere termijn de dingen juist verslechteren.

Zie ook:
Adaptogenen
Andropauze
Bloedsomloop (problemen met)
Burnout
Cafeïne
Chronisch vermoeidheidssyndroom
Depressie
Dopamine
Fibromyalgie
Metabool syndroom
Ontgiften
Premenstrueel syndroom
Slaapproblemen
Testosteron (te weinig)
Uithoudingsvermogen (betere prestaties)