Groene thee

EGCG (EpiGalloCatechine Gallaat) is de meest werkzame inhoudsstof van groene thee. Een kop groene thee heeft een zeer uiteenlopende variantie aan extracten, ook kan niet iedereen goed tegen de cafeïne die er van nature inzit. Daarom zijn capsules van groene thee extract een goed alternatief. EGCG werkt onder andere ondersteunend bij hart en bloedvaten, neurologie en obesitas. Neem de capsules op een lege maag voor maximale absorptie.

Latijnse naam: Camellia sinensis
Andere namen: Theestruik, Chinese thee, Ceylon thee, bladjesthee, green tea
Ondersteunende werking van groene thee (EGCG) bij volgende aandoeningen:
Dosering: 
  • Algemene onderhoudsdosering: 500 mg groene thee extract (met 400 mg catechines waarvan 200 mg EGCG) per dag.
  • Algemene therapeutische dosering: 500-1500 mg extract (met 400-1200 mg catechines waarvan 200-600 mg EGCG) per dag.
  • Neem groene thee-extract bij de maaltijd in, niet op de nuchtere maag.

Gebruikte delen:
  • De 2 eerste blaadjes van de tak met de ongeopende knop.
    Waarschuwingen:
    • In de aangegeven dosering zijn van camellia sinensis extracten geen contra-indicaties bekend.
    • De meest voorkomende neveneffecten van groene thee zijn slapeloosheid, onrust en nervositeit, veroorzaakt door de cafeïne in groene thee.
    • Het stimulerende effect van groene thee is echter duidelijk minder dan dat van koffie. Gemiddeld bevat een kop groene thee 50 mg cafeïne. Koffie kan tot 150 mg cafeïne bevatten.
    • Andere bijwerkingen van groene thee zijn, ook in hoge doseringen, niet geconstateerd.
    • Ook de 5000 jaar lange ervaring met het drinken van groene thee heeft geen bijwerkingen aan het licht gebracht.
    • Interacties met reguliere of natuurgeneesmiddelen zijn mogelijk. Raadpleeg hiervoor een deskundige.