Slijmbeursontsteking (bursitis)


Voedingssupplementen die ondersteunend werken bij bursitis:
  • Multi vitaminen/mineralen complex (hoog gedoseerd) 3 x per dag tijdens of na een maaltijd ingenomen, heeft zelfs bij gezonde mensen een positieve invloed. Vitaminen en mineralen en ander nutriënten werken synergetisch samen, als je een geïsoleerde vitamine of mineraal als supplement zou gebruiken, heeft het deze ondersteuning niet. De meeste multi's zijn ook veel te laag gedoseerd.
  • MSM (créme, zalf of gel) werkt ontstekingsremmend en is pijnstillend. MSM leent zich zeer goed voor uitwendige toepassingen. MSM in de vorm van bijvoorbeeld een gel, wordt snel en zeer goed opgenomen door de huid. Vanwege deze snelle penetratie van MSM in de onderliggende diepe cel-lagen van de huid en de (niet vettige) gel-vorm raken de poriën niet verstopt en wordt het effect snel merkbaar. MSM gel biedt verlichting van pijn en brengt daarnaast ook zwavel in het collageen en het bindweefsel, wat de elasticiteit en soepelheid ervan bevordert. Zwavel is eveneens belangrijk voor de functie van gewrichten.
  • Omega 3-vetzuur DHA houdt verband met minder ontstekingsactiviteit in het lichaam. Suppletie met het omega 3-visvetzuur docosahexaeenzuur (DHA) is effectiever dan eicosapentaeenzuur (EPA) voor verlaging van ontstekingsstoffen en een verbetering van het vetspectrum in het bloed.
  • Probiotica en prebiotica ondersteunde een goede darmflora. De darmbacterie Prevotella copri speelt vermoedelijk een rol bij het ontstaan van de auto-immuunziekte reumatoïde artritis. Er bestaat een relatie tussen chronische gewrichtsontstekingen en de samenstelling van de darmflora. 
  • Vitamine D heeft een gunstige invloed op het immuunsysteem en daarmee op gewrichtsontstekingen zoals bursitis.
Plantenextracten die ondersteunend werken bij bursitis:
  • Bromelaïne uit ananas helpt ontstekingseiwitten in het lichaam af te breken en kan als ontstekingsremmend middel ingezet worden.
  • Geelwortel werkt ontstekingsremmend.
  • Gember werkt ontstekingsremmend, slijmvliesverzachtend, slijmvliesbeschermend en slijmvliesvernieuwend. Gember reduceert bepaalde stoffen die een rol spelen bij ontstekingsreacties en zo de slijmvlieslaag beschermd.



Slijmbeursontsteking (bursitis) begint als een doffe pijn en zwelling in of rond een gewricht, meestal na inspanning en kan behoorlijk pijnlijk worden. Bursitis is een ontsteking van de slijmbeurzen (bursae). Dit zijn met vloeistof gevulde zakjes bij de gewrichten, komen overal in het lichaam voor. Ze zorgen voor het breken van schokken op de gewrichten en dat de huid, spieren en pezen gemakkelijk over de botten kunnen glijden. Bij bursitis hoopt zich vocht op in de slijmbeurzen, waardoor de gewrichten moeilijk kunnen bewegen. De ontstoken plek is warm, gezwollen en pijnlijk. Bursitis kan veroorzaakt worden door overbelasting van het gewricht, artritis en jicht. Hoewel iedereen bursitis kan krijgen,  komt het vaker voor bij atleten, handarbeiders en ongetrainde mensen die te hard van stapel lopen. De aandoening wordt namelijk dikwijls veroorzaakt door overbelasting of een blessure. Ze doet zich meestal voor in de schouder, ook al zijn de elleboog, heup, knie of hiel (of één van de andere 150 bursae in het lichaam) er ook gevoelig voor. Zo geven eeltknobbels onder de grote teen dikwijls aanleiding tot bursitis. Acute bursitis duurt slechts enkele dagen, maar de chronische vorm kan weken aanhouden en terugkeren. Dringen bacteriën een bursa binnen, dan kunnen  ze (vooral in de elleboog) een zogenoemde septische bursitis veroorzaken. De infectie kan zich uitbreiden en levensbedreigend worden, dus directe behandeling is noodzakelijk. Meestal is slijmbeursontsteking echter niet alarmerend en met de juiste behandeling is het leed vaak binnen 2 weken verdwenen.

Zie ook: