Premenstrueel syndroom PMS

Voedingssupplementen die ondersteunend helpen bij PMS:
  • Hoog gedoseerde vitaminen/mineralen hebben een gunstig effect op de stemming, reduceren stress, beschermen ons tegen sterfte als gevolg van een hart- of vaataandoening, versterken ons immuunsysteem en nog veel meer. Tekorten zijn soms sluimerend en worden niet altijd geassocieerd met bepaalde aandoeningen, lichamelijk ongemakken en psychische problemen. Het is een vaststaand feit dat de kwaliteit van onze voeding qua hygiëne uitstekend is maar voor onze gezondheid een onvoldoende scoort, omdat onze Westerse voeding marginale hoeveelheden nutriënten bevat. Hoe stelt u vast of een multi hoog gedoseerd is? Door op het etiket eerst te kijken naar de dosis vitamine B1 (thiamine). Dit geeft meestal een goede indicatie. Een dosering van 10 tot 25 mg vitamine B1 is de optimale dosis. Een multi met bijvoorbeeld 0 tot 5 mg vitamine B1 geeft slechts een geringe aanvulling.
  • Kalium (potassium) 600 tot 1200 mg kalium per dag gedurende tenminste 4 cycli kan PMS-symptomen verminderen en zelfs doen verdwijnen. Kalium supplementen dienen iedere dag ingenomen te worden totdat er geen PMS-klachten meer zijn. De aanvang van de suppletie moet op dag 1 van de cyclus begonnen worden, dus wanneer de menstruatie begint. Buiten de PMS-periode kan men zich dankzij de kaliumsuppletie ook algeheel beter voelen en meer energie hebben. De verbetering lijkt volgens een vast patroon te verlopen,fysieke klachten zoals een opgeblazen buik verdwijnen doorgaans als eerste. Symptomen zoals vermoeidheid en gevoeligheid voor licht en lawaai verbeteren weer eerder dan stemmingsklachten, waarbij geïrriteerdheid het laatst lijkt te verdwijnen.
  • Krill olie vermindert in 3 maanden tijd alle emotionele symptomen van PMS zoals onrust, stress, geïrriteerdheid en depressie. De eerste maand wordt dagelijks 2 gram kril-lolie ingenomen. De volgende 2 maanden werd de dosering gedurende 10 aansluitende dagen per maand ingenomen: 8 dagen vóór en 2 dagen tijdens de menstruatie.
  • L-tyrosine vermindert een aantal symptomen van het premenstrueel syndroom. Magnesium, de vitamine B3, vitamine B6, vitamine B12, foliumzuur, vitamine C en de spoorelementen ijzer en koper werken ondersteunend voor l-tyrosine. Het goede multi-vitamine helpt en ondersteund l-tyrosine.
  • Maca lijkt een normaliserende werking te hebben op de hormonale disbalans. Op grond van traditioneel gebruik en het voorschrijven van maca door artsen gespecialiseerd in complementaire geneeskunde is gebleken dat het krampen, opgeblazen gevoel, hoofdpijn en de hiervoor genoemde klachten kan verlichten.
  • Monnikspeper (vitex Fruit) bevordert een normale, regelmatige en evenwichtige menstruatie. Monnikspeper kan ingezet worden bij een onregelmatige cyclus, uitblijven van de menstruatiebloeding, cyclus zonder eisprong, pijnlijke menstruatie, menstruatie met veel bloedverlies of onregelmatig bloedverlies tussen de menstruaties. Monnikspeper-extract kan na het stoppen met de pil, helpen om de hormonale balans te herstellen en de natuurlijke menstruatiecyclus weer op gang te brengen. Monnikspeper kan ook klachten verlichten voor de menstruatie zoals vocht vasthouden, verstopping (constipatie), buikpijn, rugpijn, eetbuien, prikkelbaarheid, neerslachtigheid, stemmingswisselingen, hoofdpijn, hartkloppingen en vermoeidheid. Psychische en lichamelijke klachten van PMS en PMDD kunnen sterk verminderen.
  • Vitamine B-complex (co enzym) vitamine B6 is nodig voor het goed functioneren van het hormoonstelsel en zenuwstelsel. Vitamine B6 vermindert PMS-klachten, vooral in combinatie met magnesium. Pyridoxaal-5-fosfaat (P5P) is de actieve vorm van vitamine B6. Vitamine B6 in de vorm van P5P heeft als voordeel dat de vitamine niet meer door het lichaam omgezet hoeft te worden in zijn biologisch actieve vorm, een proces dat niet bij iedereen even efficiënt verloopt. Een hoge inname van vitamine B1 (thiamine) en B2 (riboflavine) vermindert het risico op PMS klachten. Vitamine B's zijn van belang voor de synthese van neurotransmitters die betrokken zijn bij PMS.
  • Vitamine D3 tekort kan PMS klachten versterken, zoals psychische en lichamelijke klachten die afhankelijk zijn van de menstruatiecyclus.
  • Zilverkaars (black cohosh) verzacht menstruatiepijn en baarmoederkramp, zilverkaars bevordert de doorbloeding in het bekken en stimuleert de menstruatie wanneer deze moeizaam op gang komt of uitgebleven is door een hormoale ontregeling.
PMS is een verzamelbegrip voor een reeks cyclisch terugkerende lichamelijke en psychische symptomen. Die zich voordoen in het begin van de tweede helft van de cyclus voor het begin van de bloedig en eindigen als de bloeding begint. Vooral vrouwen tussen de 30 en 40 jaar hebben last van PMS.
PMS kan 150 verschillende symptomen veroorzaken, een karakteristiek beeld van PMS is er niet.

De meest voorkomende symptomen zijn:
  • Hoofdpijn.
  • Migraine.Vocht vasthouden (vooral in de benen).
  • Gewichtstoename.
  • Vaker urineren.
  • Pijnlijke borsten.
  • Hartklachten.
  • Duizeligheid.
  • Slaapstoornissen.
  • Een spanningsgevoel in de borsten doet zich vooral voor in de tweede helft van de cyclus. Onder invloed van hormonen ontstaat vaak op het moment een verhoogde vorming van klierweefsel dat zich doet voelen als spanning in de borsten.
Als men in deze periode heel prikkelbaar is, komt dat omdat ook de psyche wordt beïnvloedt door de lichamelijke veranderingen.

Veelvoorkomende psychische symptomen:
  • Angst.
  • Depressieve stemming. In dat geval is er sprake van een huilerig gevoel, een gevoel van verlaten en onbegrepen zijn, licht prikkelbaar en voor de buitenwereld niet te genieten zijn.
Deze symptomen zijn voor de vrouwen en de mensen in haar omgeving onaangenaam. De aard en kracht van de symptomen verschillen van vrouw tot vrouw.

Mogelijke oorzaken van PMS:
  • Een verstoord evenwicht tussen oestrogeen en progesteron, dat invloed heeft op de hersenchemicaliën die stemming en pijn regelen.
  • Een laag serotonine-gehalte, een chemische stof in de hersenen die verantwoordelijk is voor het emotionele welzijn.
  • Voedingstekorten.
  • Het vasthouden van vocht en zout.
  • Een lage bloedsuikerspiegel.
  • Stress-gevoelig.
Geen enkele theorie biedt een bevredigende verklaring voor alle vrouwen, de enige troost is dat de klachten meestal boven de 35 jaar geleidelijk afnemen en na de menopauze verdwijnen.

Zie ook:
Anticonceptiepil
Borstklieren (pijnlijke, opgezette)
Borstproblemen
Depressie
Duizeligheid
Menstruatiepijn
Metrorragie (baarmoederbloeding)
Migraine
Oedeem (vocht vasthouden)
Overdreven bloedverlies tijdens de menstruatie
Uitblijven van de menstruatie
Vermoeidheid