Antioxidanten

Bij voldoende inname geven antioxidanten herstellende eigenschappen die de gezondheid ondersteunen. Zoals anthocyanen, dat zijn kleurstoffen die in planten, bessen en fruit voorkomen. Men vindt krachtige antioxidanten in açai, granaatappel, bosbes, donkere zoete kers, aloë vera, druifzaad (OPC) en groene thee. De meeste effectieve en krachtigste antioxidant zit in astaxanthine. Een hoog gedoseerde antioxidant-supplement vermindert oxidatieve stress, ondersteunt een gezonde hart- en vaatfunctie, bevordert een gezond immuunsysteem, helpt bij het behoud van een gezond metabolisme, geeft meer energie en vitaliteit, beschermt onze lichaamscellen tegen oxidatieve schade.
Ondersteunende werking van antioxidanten bij de volgende aandoeningen:
  • Beroerte: antioxidanten verkleinen de kans op een beroerte. In een onderzoek is vastgesteld dat bij een hoge inname van antioxidanten 17% minder kans is op een beroerte.
  • Depressie: gaat gepaard met een afname van de antioxidatieve status en met een toename van oxidatieve stress. De concentratie van antioxidanten zijn veel lager bij depressieve mensen. De concentratie van malondialdehyde (MDA), een marker voor vetzuurperoxidatie, is daarentegen verhoogd, evenals de concentratie van 8-hydroxy-2- deoxyguanosine (8-OH-dG), een maat voor oxidatieve DNA-schade. Onder invloed van curcuminesuppletie nemen de concentraties MDA en 8-OH-dG af, terwijl de activiteit van de antioxidatieve enzymen superoxidedismutase (SOD) en glutathionperoxidase toenemen.
  • Endometriose: antioxidanten verminderen oxidatieve stress bij vrouwen met endometriose. De kans op een zwangerschap neemt echter niet toe tijdens en na de periode van suppletie.
  • Hartritmestoornissen: preventief gebruikt, verlaagt het risico op  hartritmestoornissen.
  • Huidverzorging van binnenuit: antioxidanten zorgen voor een stevigere huid, maakt dunne huid terug dikker, vermindert  ruwheid en schilfering van de huid en remt huidveroudering.
  • Kanker: voeding rijk aan antioxidanten verkleint de kans op onder andere longkanker, plaveiselcelcarcinoom (huidkanker) en adenocarcinoom (kanker in het klierweefsel).
  • Oorsuizen: antioxidanten verminderen het geluidsniveau en de intensiteit van oorsuizingen en de mate waarin deze als storend worden ervaren.
  • Sinusitis: antioxidanten een lage antioxidantenspiegel is een belangrijke factor bij het ontstaan van chronische sinusitis, suppletie met hoog gedoseerde antioxidanten kan helpen bij de behandeling van deze chronische ontsteking van neus en bijholten.

Veroudering is een vorm van oxidatie van belangrijke moleculen zoals DNA, RNA, vetten, membranen, enzovoort. Toevoeging van antioxidanten kunnen oxidatie tegenhouden. Vrije radicalen worden ook gevormd als gevolg van blootstelling aan bijvoorbeeld roken, stress, straling, milieustoffen en andere chemische belastingen. Vrije radicalen zijn moleculen die een elektron tekort komen. Om stabiel te worden, gaat de vrije radicaal op zoek naar een partner. Het probeert bij elk molecuul dat het tegenkomt een elektron te stelen, met als gevolg dat het bestolen molecuul zelf een vrije radicaal wordt. Zo ontstaat een kettingreactie die pas tot stand wordt gebracht als de vrije radicaal wordt gevangen door een antioxidant (vrije radicalenvanger). Antioxidanten hebben veel elektronen en kunnen gemakkelijker een elektron afstaan zonder instabiel te worden.

Naar binnen kijken kan niet, maar we kunnen wel enigszins een indruk krijgen van wat antioxidanten in ons lichaam doen door te kijken naar wat er gebeurt met een banaan of appel. Ontdoe de vrucht van zijn schil en leg hem op een bord. Na een half uur zult u zien dat de appel of banaan bruin is verkleurd. Geen kind die het nog eten wil. In de tussentijd heeft het vruchtvlees immers gereageerd met de zuurstof in de lucht. Antioxidanten vangen de zuurstof weg, waardoor de gevoelige stoffen in het vruchtvlees worden beschermd. Herhaal de proef nu met een nieuwe appel of banaan. Besprenkel de vrucht deze keer met citroensap. U zult zien dat nu veel minder verkleuring optreedt doordat citroen veel vitamine C bevat (vitamine C is een antioxidant).

Antioxidanten zijn gevoelig voor hitte en zuurstof daarom is het van belang tijdens de bereiding van voedsel niet lang en hoog te verhitten. Antioxidanten geven de groente en het fruit vaak hun kleuren. Door verschillende kleuren voedsel te eten, kan men er zeker van zijn dat men een scala aan antioxidanten binnenkrijgt. Supplementen met hoog gedoseerde antioxidanten maken op de korte termijn betere prestaties mogelijk. Na intensieve inspanningen worden endogene antioxidanten in de spiercel actiever. Antioxidanten neutraliseren agressieve verbindingen (vrije radicalen). Het gaat bij sporters vooral om stoffen die vrijkomen bij de verbranding.

Antioxidanten